W ciągu zaledwie sześciu miesięcy dwa pilotażowe sklepy Castorama w Polsce odseparowały 130 ton czystego gruzu, który nie trafi na wysypisko. Aby zobrazować skalę, 130 ton gruzu to liczba, która mogłaby wypełnić około 10 dużych ciężarówek. Ten wynik jest efektem działań w ramach nowego programu „Zero odpadów na wysypiska”, którego wdrażanie firma rozpoczęła w lutym bieżącego roku. Aktualnie udział w nim biorą już 42 sklepy Castorama. Nowe podejście, mające na celu zmniejszenie liczby odpadów trafiających na wysypiska, jest kluczowym krokiem sieci w kierunku troski o planetę oraz jednym z priorytetów strategii odpowiedzialnego biznesu Castoramy na 2024 rok.
Castorama, jako sklep z szeroką ofertą produktów do budowy i remontu domów i mieszkań generuje specyficzne i często dość trudne do przetworzenia odpady. W ramach programu skupiliśmy się na analizie tych najczęściej występujących u nas, czyli odpadów budowlanych. Po dokładniejszym zbadaniu okazało się, że możemy lepiej segregować nawet te bardzo wymagające frakcje. Wyszczególniliśmy m.in. odpady mineralne, czyli mówiąc potocznie tak zwany „czysty gruz”: elementy betonowe, cegły, dachówki, płytki ceramiczne niezanieczyszczone innymi materiałami, takimi jak metal czy plastik. Dzięki ich odseparowaniu odpady te, mogą być ponownie wykorzystane, na przykład do utwardzania nawierzchni przy budowie dróg.
Paweł Tokarz, dyrektor sklepu Castorama Katowice
fot. materiały prasowe Castorama
Dołączenie do programu „Zero odpadów na wysypiska” zmotywowało nas do poszukiwania nowych sposobów na lepszą segregację odpadów. Zbieramy odpady zielone z działu ogród, a ziemię, która zostaje nam z kwiatów, wykorzystujemy do użyźniania naszych trawników. Z kolei nieaktualne materiały reklamowe znajdują nowe życie w ramach warsztatów dla dzieci Majsterkowo, gdzie są kreatywnie przetwarzane. Dzięki temu podejściu możemy efektywnie zarządzać odpadami, a jednocześnie edukować najmłodszych w zakresie ekologii.
Tomasz Czuba, kierownik obiektu w sklepie Castorama Gdańsk Osowa
fot. materiały prasowe Castorama
Nasze działania na rzecz planety to nie tylko inspirowanie klientów do proekologicznych wyborów, ale też ciągłe ulepszanie naszych procesów operacyjnych. Jako liderzy w zrównoważonym budownictwie i efektywności energetycznej, dbamy zarówno o naszą ofertę, jak i zarządzanie naszymi obiektami. Wierzymy, że podejmowane przez nas inicjatywy naprawdę wpływają na przyszłość planety.
Kinga Sowik, dyrektorka ds. odpowiedzialnego biznesu Castorama Polska