Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat Castorama Polska zredukowała własne emisje o 67%. To zasługa wdrażania kompleksowych rozwiązań systemowych w całej firmie. Z końcem ubiegłego roku Kingfisher ogłosił nowe cele dotyczące neutralności emisyjnej, które wyznaczają konsekwentną drogę przeciwdziałania zmianom klimatu dla Castorama Polska i pozostałych spółek grupy. Nowe cele net-zero oparte są o naukowe podstawy i zgodne z inicjatywą Science-Based Targets.
Castorama Polska i Kingfisher od kilku lat wdrażają rozwiązania mające na celu zmniejszenie bezpośrednich emisji w zakresie 1 i 2, dzięki którym do roku 2040 roku cała grupa chce osiągnąć neutralność klimatyczną. Nowe cele dotyczące zakresu 3 tj. emisji pośrednich, wynikających z całego łańcucha dostaw, zakładają redukcję emisji o 46% do 2030 r., w stosunku do roku 2017/18, oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Cele te zostały zgłoszone do weryfikacji Science-Based Targets Initiative (SBTi), międzynarodowej inicjatywy, która wspiera sektor prywatny w działaniach na rzecz walki z globalnym ociepleniem.
Jeszcze w czerwcu 2024 roku Grupa ogłosiła, że od roku 2016/17 zredukowała emisje zakresów 1 i 2 o 62%, przekraczając zakładany cel na rok 2025/26 (37,8%). Emisje w zakresie 3 zmniejszyły się o 41,6% na 1 mln £ obrotu od roku 2017/18, co również przekroczyło wcześniejszy cel na rok 2025/26 (40%).
W oparciu o dotychczasowe sukcesy w redukcji emisji grupa Kingfisher opracowała szczegółowy plan działań obejmujący:
- tworzenie sklepów o zerowej emisji dwutlenku węgla,
- dekarbonizację operacji logistycznych,
- poprawę efektywności energetycznej produktów i eliminację asortymentu opartego na paliwach kopalnych,
- stosowanie materiałów o niskim śladzie węglowym przy wyborze produktów i projektowaniu,
- zaangażowanie dostawców w redukcję emisji w górnych częściach łańcucha wartości oraz monitorowanie postępów,
- wdrażanie modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym poprzez wynajem i renowację produktów.
Działania Castorama Polska są bardzo znaczące w realizacji globalnej strategii redukcji emisji CO2 grupy Kingfisher. W ciągu ostatnich pięciu lat Castorama Polska zredukowała własne emisje o 67% względem roku bazowego 2016/2017! Ten wynik jest konsekwencją konkretnych kroków i osiągnięć:
- System oświetlenia LED jest podstawowym wyposażeniem wszystkich sklepów Castorama w Polsce już od 2018 r.
- Od ponad 3 lat Castorama wykorzystuje 100% zielonej energii pozyskanej z elektrowni wodnych, wiatrowych czy słonecznych, a także rozwija program instalacji fotowoltaicznych na dachach swoich obiektów – już 73 sklepy oraz centrala firmy posiada własne instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 5,2 MW.
- Nowe sklepy Castorama to nowoczesne obiekty, które powstają w oparciu o najnowsze standardy budownictwa odpowiadające na zmiany klimatu. Sklepy Castorama charakteryzują się m.in. niską zabudową czy białymi dachach, co pomaga utrzymać komfort termiczny wewnątrz pomieszczeń, oszczędzając energię potrzebną do ich ochłodzenia, a także przyczynia się do redukcji temperatury wokół budynków.
- Castorama od lat wykorzystuje zaawansowany system BMS, który pozwala w inteligentny sposób zarządzać energią we wszystkich budynkach i ograniczać jej zużycie nawet o 15%.
- Pompy ciepła są głównym źródłem ogrzewania już w ponad 33% sklepów sieci Castorama w Polsce.
- Elektryczne wózki widłowe stanowią wyposażenie już ponad 90% floty logistycznej sklepów sieci.
- Wreszcie dzięki optymalizacji operacji logistycznych i transportu produktów w 2023 roku w Polsce udało się uniknąć emisji ponad 2000 ton CO₂.
Dalsza redukcja emisji w zakresie 3 jest wspierana przez program Zrównoważonych Produktów dla Domu (Sustainable Home Products - SHP) Kingfisher. Celem programu jest obniżenie emisji dwutlenku węgla produktów – od etapu pozyskania surowców, poprzez produkcję, aż po użytkowanie i utylizację przez klientów.
Możliwość osiągnięcia celów neutralności emisyjnej w zakresie 3 zależy w dużej mierze od dostawców Castoramy, którzy są producentami sprzedawanych w sklepach towarów. Dlatego firma ma określone cele i długofalowe plany współpracy, aby wspólnie ze swoimi dostawcami zmniejszać ślad węglowy. Castorama aktywnie wspiera dostawców na różnych etapach transformacji, w tym w certyfikacji proekologicznych standardów. Firma realizuje różnorodne programy pomocowe, oferując doradztwo w zakresie dostosowania się do nowych wytycznych. Te działania idą w parze z ogłoszonymi w czerwcu 2024 roku przez Kingfisher planami, które zakładają wspólne ambitne cele w zakresie dekarbonizacji we współpracy z dostawcami grupy. W przypadku 100 największych dostawców pod względem emisji zakresu 3, celem jest stworzenie i wdrożenie planu dekarbonizacji zgodnego z SBTi do roku 2028.
Castorama Polska koncentruje się na odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców, dbając o to, aby zdecydowana większość produktów drzewnych i papierowych pochodziła z certyfikowanych i odpowiedzialnych źródeł. Już teraz 94,8% produktów drzewnych i papierowych pozyskiwanych jest odpowiedzialnie. Działania te przyczyniają się do ochrony lasów oraz promowania zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi. Castorama Polska intensywnie promuje także zrównoważone produkty wśród swoich klientów, oferując marki własne spełniające rygorystyczne kryteria ekologiczne. To podejście wspiera klientów w dokonywaniu bardziej świadomych i ekologicznych wyborów, co przekłada się na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Aż 52,9% sprzedaży produktów zrównoważonych Castoramy należy do kategorii marek własnych (OEB).
Strategia Odpowiedzialnego Biznesu Kingfisher koncentruje się na 4 priorytetach:
- Planeta: przeciwdziałanie zmianom klimatycznym poprzez redukcję emisji, ograniczanie odpadów oraz dbanie o dobrostan lasów.
- Klienci: pomoc w tworzeniu zdrowszych i bardziej przyjaznych środowisku warunków mieszkaniowych, w przystępnej cenie.
- Pracownicy: tworzenie przyjaznego środowiska pracy, w którym każdy czuje się integralną częścią większego zespołu i jest doceniany za to jaki jest.
- Lokalne społeczności: działanie na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych osób w potrzebie oraz niesienie pomocy organizacjom społecznym, znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej.